Setesdalsheiene

Stavbrokka

Familievennlig fjellområde

Sommeren 2020 ble det guttetur til Setesdalsheiene for å oppleve området for første gang og for å lure flest mulig ørret.
Både området og fisket innfridde!  Lettgått terreng, massevis av vann, flotte teltplasser og forholdsvis korte avstander mellom overnattingshytter, gjør dette til et perfekt område for hele familien uansett alder på barna.  Vi valgte telt på denne turen, men vurderer å komme tilbake for å prøve ut de mange DNT hyttene i området.

Dag 1: Berg parkering - Nedre Krokvatnet

Startstedet vårt var Berg parkering, men oppdaget senere at vi kunne kjørt videre igjennom betalingsbom og parkert 1 km nærmere. Her starter stien i lett stigende terreng. Etter ca 1,5 stiger det opp til Rennevannet som ligger vakkert plassert i dalen nord-øst for Svarvarnuten (1377 moh). Innerst i dalen kommer du til DNT hytta Stavskar. Herfra går stien bratt opp Stavbrokka, før den faller ned mot Krokvatnet. Vi hadde bestemt oss for å ligge ved Nedre Krokvatnet og slo opp teltet på den første odden som stikker ut i nordenden av vannet. Totalt gikk vi ca 8 km første dagen. Fikk noen fisk, spesielt i utoset, men bare småfisk.

Nedre Krokvatnet

Utsikt ved Svelingsstøylen

Bossbu

Dag 2: Nedre Krokvatnet - Urdeviksvatnet (Nutevatnet)

Dag to starter langs Krokvatnet, før du kommer til et flott utsiktspunkt overfor idylliske Svelingsstøylen. Kommentaren til en av barna her forteller egentlig alt: "dette er som å gå i en Freia reklame". Igjennom et småkupert og litt myrete område, før du kommer til Låghellervatnet. Et vann med bra med fisk. Over kanten i vestenden av Låghellervatnet ligger nydelig Bossbu, med panaromautsikt over Botnsvatnet. Ikke rart det var en god del mennesker her. Vi fortsatt turen på stien mot nordvest over Botnsfjellet og forbi Snorreheii. Tok av stien mot vest ved Tjørnebekken og fulgte bredden av Urdeviksvatnet. Teltet ble slått opp på odden ved Snorrevadi etter en tur på ca 11 km. Urdeviksvatnet (Nutevatnet) var et av hovedmålene på turen og vi hadde troa på storørret her. Dessverre skulle det ikke helt slå til denne gangen. Forsøkte oss både i vikene og i osene, men ble bare to småpene ørreter. Uansett; fantastisk flott plass og vi angrer på at vi ikke hadde satt av en dag ekstra og hadde en mulighet til å komme oss ut på vannet.

Dag 3: Urdeviksvatnet - Knutstjørni

Dag tre returnerte vi via Bossbu, før vi brukte litt ekstra tid i Låghellervatnet som innfridde med fin fisk. Ved Svellingsstøylen tok vi av sørover og gikk opp til Knutstjørni. Satt opp teltet på odden i nordenden. Her hadde vi hørt at det skulle være mye fisk og det var det! Stort sett småfisk (250 g), men for et bitt! Dro opp ca 30 stykker og fråtset oss i ørret utover kvelden.

Nutevatnet/Urdeviksvatnet

Knutstjørni

Dag 4: Knutstjørni - Berg parkering

Siste dagen gikk vi på østsiden av vannet Svelingsløken og ned i sørenden av Nedre Krokvatnet. Hadde tenkt til å fiske oss oppover hele vannet på østsiden, men få bra steder. En av sønnene fikk en flott ørret ved en av bekkeutosene, men ellers dårlig. Gikk på stien igjen ved norden av vannet og returnerte til Berg via Stavskar. En flott tur i et helt herlig landskap var over. Som gutta sa: "hit skal vi tilbake!"