Femundsmarka

Eventyret venter

Femundsmarka har i mange år stått på ønskelista vår, men frykten for veldig mye mennesker i fellesferien hadde gjort at vi stadig vekk dro andre steder. Etter å ha innhentet erfaringer fra flere andre, hadde vi fått høre at hvis vi tok turen i juni var sjansen større for å få vannene alene. Dermed dro vi på tur med en gang skoleferien startet. Rådet stemte bra, bortsett fra i området rundt Roasten hvor det var mye folk.

Vi valgte å starte vårt eventyr i Femunsmarka ved å parkere på Jonasvollen camping og ta båt derfra til Storvika. Dette bookes på telefon på forhånd. Jonasvollen camping hadde kjempeservice og anbefales virkelig.

Røvoltjønnan med Kratlvola i bakgrunn

Teltplassoversikt

Vi hadde på forhånd bare planlagt først teltplass ved Røvoltjønnan, samt at vi skulle rundt Krativola. Vi hadde en uke til å være på tur og ønsket å fiske i flest mulig vann, noe som betydde forflytning hver dag. Forsommeren 2022 var veldig varm, så vi var spente på hvordan dette ville påvirke fiske. Vi endte opp med å planlegge fra dag til dag, og følte vi fant seks flotte teltplasser, selvom fiske ikke var like bra alle steder. Se kart for oversikt over hvor vi lå.

Kart hentet fra norgeskart.no

Dag 1: Storvika - Røvoltjønnan

Etter båtturen fra Jonasvollen ankom vi Storvika i lett duskregn. Avtalte når vi skulle hentes en uke senere og så var det bare å følge stien i stigende terreng. Etter noen kilometer kommer man over tregrensen og det flater ut. Lettgått terreng det siste stykket inn til Røvoltjønnan. Satt opp teltet på odden i sørvest enden av vannet. Vi fikk et lite regnskyll liker før vi nådde fram og hadde god tro på fisket den kvelden, men skulle dessverre bli skuffet. Ble bare noen få ørreter. Vi fisket kun på sørsiden av vannet denne kvelden, da vi hadde hatt en lang dag med kjøring fra Trønderlag bak oss.

Røvoltjønnan

Dag 2: Røvoltjønnan - Krokåthåen

Dag to våknet vi til litt vind og valgte å forlate Røvoltjønnan ganske raskt. Fulgte stien på sørsiden av vannet og hadde litt resultatløs fisking i Abbortjønna (hvor vi så turens første andre campere) og Skogstjønna. Ved Skogsjønna forlot vi stien og fulgte vannsystemet sørøstover. I starten var det nesten bare myr, men fikk 4 spreke ørreter i et av vannene. Kom etter hvert fram til vakre Korstjønna. Her blåste det ganske mye, men fikk uansett de to største ørretene så langt på turen. Hadde det ikke vært at vi hadde planlagt å være på sørsiden av Kratlvola neste dag, hadde vi nok tatt litt mer tid her. Målet vårt var nemlig Krokåthåen.

Framme ved Krokåthåen fikk vi litt camplingplass følelse, da det er veldig mange "ferdige" teltplasser her. Var uansett ingen andre der denne dagen og fant en fin plass ganske nærme vannet.  Krokåthåen er et typisk sted for fluefiske og kom også et par andre fluefiskere på dagstur. Per Christian var den eneste av oss med fluestang og fikk forsøkt seg litt. Ikke noen stor fangst på oss denne kvelden, men vi hadde uansett nok til turens første fiskemiddag.

Terrenget rundt Korstjønna

Teltplass ved Krokåthåen

Per Christian forsøker fluefiske på Krokåthåen

Dag 3: Krokåthåen - Kratstjønnan

Dag tre våknet vi til strålende sol og fulgte Grøtåa sørover. Fantastisk flott elv, men dårlig med napp på oss underveis.
Vi valgte så å gå opp til Grantjønnan, noe vi i etterkant ikke anbefaler, da vannet virket helt fiskedødt. Vi gikk forbi Stortjønna og ned på Halvkoitjønna. Her hadde flere av oss bra napp, men ikke noe fisk på land dessverre. Sola steika kraftig og vi visste at vi nå skulle ut på turens hardeste del; over sørsiden av Kratlvola og ned til Kratsjønnan. Det ble en hard tur med steikende sol og mye stein. En lykkelig gjeng fikk til slutt målet i sikte og gikk ned mot Rundtjønna. Ikke enkelt å finne teltplass i området her pga mye stein, men fant til slutt en bra plass ved odden som stikker ut i Grunnkratslane. Dette vannet virket ikke så veldig bra og en sliten/sulten gjeng måtte legge en plan for å få fisk, etter en så langt mislykket dag.

Etter middag bestående av betasuppe som ble blandet med potetmos, satt vi kursen retning Sverige og gjeddefiske. Målet var Vonsjøtjønna og her ble det napp med en fin gjedde på
ca 2 kilo. Den trengte vi virkelig og smakte veldig godt til frokost dagen etterpå med bacon ved siden av.

Langs Grøtåa

Målet i sikte. Utsikt mot Kratstjønnan

Teltplass ved Grunnkratslane

Dag 4: Kratstjønnan - Storfisktjønnan

Dag fire forsøkte vi oss litt på Rundjønna, men da ingen fikk noen napp bestemte vi oss for å forlate Kratsjønnan uten at noen av oss hadde fått en fisk her. Vi fikk ikke fisket nok, da vi var slitne dagen før, men vi skulle få gevinst for valget i løpet av dagen. Gikk i stigende terreng på østsiden av Kratlvola og tok fiskestopp på Midtrøsttjønnan uten resultat. Herfra gikk vi ut på odden som går ut i den østre delen av Storfisktjønnan. Litt dårlig med teltplasser her, men fant oss en ok plass litt overfor vannet. Etter et bad og litt mat, ble det tid for fiske og da skulle vi virkelig få napp! Kom over en stim med stor abbor og dro opp flere rett under kiloen. Når det i tillegg var store gjedder å få, var ikke mat noe problem lengre. Resten av tiden på Storfisktjønnan storkoste vi oss med bra fiske og fråtsing i mat.

Gjeddefilet med bacon. Nam nam!

Bra fangst på Storfisktjønnan

Dag 5: Storfisktjønnan - Storbuddhåen

Etter mange flotte fisk på Storfisktjønnan var det på tide å komme oss videre, men denne dagen skulle vi ikke gå langt. Gikk bort til stien, før vi fulgte denne vestover og hadde et fiskestopp i Kløfthåtjønnan. Videre på stien bort til Storbuddhåen hvor vi fant en fin plass på odden som stikker ut i sørenden av vannet. Her var det bra med smågjedde å få, men lite annet i starten, men etter middag gikk vi Røavassdraget ned til Grislehåen. Her fikk vi både mye insekter og bra med fisk. En del gjedde, men fikk bla også en Harr på rundt en kilo. En fornøyd gjeng ruslet tilbake til teltet i mørket.

Livet nytes på tur

Storbuddhåen

Røavassdraget overfor Grislehåen

Dag 6:

På morgenen dag seks fisket vi litt mer ved Storbuddhåen, men plutselig kom det et kraftig regnskyll. Etter dette ble ørreten aktiv og Per Christin fikk en fin ørret på tørrflue!

Ekte fiskeglede når 700 grams ørret tas på tørrflue ved Storbuddhåen

Dag 6: Storbuddhåen - Øvre Roasten

Når vi til slutt gikk fra Storbuddhåen gikk vi igjen vassdraget ned til Grislehåen, men fikk nå bare noen flere gjedder, som vi slapp ut til store øyne fra flere fiskere som forsøkte seg fra packraft i nærheten. Vi hadde nå kommet til et av de meste populære områdene og her "krydde" det av telt, kanoer og packrafts. Til tross for flere fine steder, tok vi ikke så mange fiskestopp på vår vei, da det var for mye folk etter vår smak. Vi fulgte stien langs sørsiden av Øvre Roasten forbi Roastbuan, og la oss på den andre odden som stikker ut. Her er det flere fine teltplasser. Vi fikk en fin ørret som ble spist sammen med harr til middag.

Fiske ved Grislehåen

Teltplassen ved Øvre Roasten

Kortreist mat

Dag 7: Øvre Roasten - Storvika

Dag syv var vi dessverre nødt til å vende snuten hjemover. Vi gikk stien tilbake til Roastbuan og fant etter hvert stien vestover mot Skogtjønna hvor vi hadde på fin fisk flere ganger uten å få den på land. Videre forbi Røvoltjønnan og ned til Storvika. En utrolig flott tur var over. Vi kommer garantert tilbake til Femunden.