Lier

Finnemarka på langs

Finnemarka på langs kan gjennomføres på mange ulike måter. Sommeren 2020 gikk vi turen slik at vi fikk med oss tre kommune topper, samt Hovlandsfjell.

Dag 1: Djupengrop parkering - Sandtjern
Det vanligste er å gå Finnemarka på langs fra nord til Sør slik at man avslutter i Drammen. Vi valgte en ikke rett nord-sør linje, da vi ønsket å se mest mulig, samt forsøke å gå minst mulig på vei. Starten er snill med ca en time på blåmerket sti forbi Lårvika og inn til Sandtjern. Vi satt opp teltet på odden som stikker ut i sørenden av vannet.

Kvelden ble brukt til å fiske (uten resultat), samt besøke kommunetoppen i Modum, og Finnemarkas høyeste topp, Lauvkollen (703,5 moh).

Dag 2: Sandtjern - Hvalbroktjern

Dag to startet i litt myrete, men lettgått terreng fram til De pene tjerna. Her ble det fiskestopp (med resultat), før vi med litt flaks fant stien ned mot demningen på Store Bumla. Gikk så opp Jacobsstigen og tok sørover (venstre) når vi kom opp, for lunsj på kommunetoppen i Lier; Bumlekollene (632 moh). Bratt og litt småkronglete i starten ned fra Bumblekollene, men når man finner stien går det fint ned til demningen i sørenden av Store Nykjua. Vi forsto nå at dagens opprinnelige mål, Flagervannet, var alt for ambisiøst. Tok derfor et valg om å gå rett opp mot Hvalsbroktjern via vann 596. Bratt og myrete, men fant en flott teltplass på odden i sørenden av Hvalsbroktjern. Hvile med god mat og fiske med dårlig resultat.

Dag 3: Hvalbroktjern - Himmerikstjern

Dag tre var første mål Hovlandsvarden. Valgte å følge stien som går rett vestover fra Himmelrikstjern og ta av denne sørover før Lang-Heggesjø. Stien slutter her ved en hytte. Fulgte derfor terrenget sør-vestover bort til Hovlandsvarden. Videre på den blåmerkede stien til Flagervannet for lunsj og et bad. Herfra faller stien nedover mot Sponevollen, før man kommer på et grusparti forbi Langevann. Stien går så forbi Elgstjerna og ned til Glitre. Nå begynte beina å bli tunge og det var ganske kjedelig å følge grusveien langs Glitre til Damvika. Valgte å ta stien ved Dammen for å få et avbrekk, før et nytt parti på grusvei langs vannet og opp Gampedalen. En sliten gjeng satt opp teltet på vestsiden av Himmerikstjern etter en tur på ca 18 km. Sprøstekt fisk før soveposen.

Dag 4: Himmerikstjern - Åssiden

Etter en god natts søvn våknet vi til synet av en elg som tok morgenbad i Himmerikstjern. Slo ned teltet for siste gang og gikk på vestsiden av vannet og ned på en hoggsvei som vi fulgte et lite stykke. Over bekken og bratt opp på Kuskallmyrene. Fant etterhvert en dårlig sti som vi fulgte hele veien opp til kommunetopp i Drammen; Trettekollen (607 moh). Ned på sørsiden er det fin sti som vi fulgte til kraftlinjene. Derfra gikk vi isteden ned en liten kløft og videre bratt ned mot Auretjern. Fra Auretjern går det en til dels veldig gjengrod sti hele veien ned til grusveien i Svarthamndalen.  Fulgte denne sørøstover til Gråbeinmyra hvor vi gikk inn på "skiløypa" retning Løken. Her ble det lunsj, før vi gikk over Måneskinsheia, forbi Tveråstjernet+Goliaten og videre ned til Åssia. Finnemarka på kryss, tvers og langs var over. Vi anbefaler virkelig denne turen, men fin gjerne en annen vei forbi Glitre.

Hvem passer turen for?

Barnefamilier  0-4: 2 (Må evt. gjennomføres med bæremeis)

Barnefamilier 5-10: 3 (litt langt)

Gjevlekollen

Gjevlekollen (602 moh) ligger mellom Sjåstad og Sylling, og byr på spektakulær utsikt.

Turen kan starte fra parkeringen ved Rustanveien, men vårt turforslag starter med å parkere ved Delekant/Fjellheim hvor det er en liten skogsbilvei som leder opp til stien (ser et lite skilt fra veien). Rundturen er fin begge veier, men vårt tips er å gå i sør-vestlig retning først (venstre), da motsatt vei er mye brattere. I starten går man på en skogsbilvei, men når man kommer over på den blåmerkede stien åpner det seg opp og man får raskt en fin utsikt utover Lierdalen. Stien vender etterhvert vestover og man går i lett stigende terreng oppover mot Skjærsvannet. Det er ikke veldig bratt og vil være enkelt for selv ganske små barn (5-6 år) å gå. Vi brukte i underkanten av en time opp til Skjærsvannet, som er et flott vann med gode muligheter for å bade. Fra Skjærsvannet til Gjevlekollen tar det ca 25 minutter. Totalt er det 4,7 km hele veien opp denne veien, så ville nok regnet over 2 timer med litt mindre barn. På toppen blir man belønnet både med en fantastisk utsikt og muligheten for å gå inn i Statsskogs flotte rastebu. Se bilder og video av denne her: https://www.statskog.no/nyheter/landets-raeste-rasteplass

Ned igjen motsatt vei er det 3,9 km i mye brattere terreng. Vi brukte 50 min tilbake til bilen. Flott rundtur som anbefales, men ville hatt noen turaktiviteter tilgjengelig for de minste, da enkelte partier kan bli litt kjedelige.

Hvem passer turen for?

Barnefamilier  0-4: 1 (Fint tur med bæremeis)

Padle Lierelva

Fra Åmotveien til Gilhusodden

Lierelva starter ved samløpet av Glitra og Asdøla. Rett etter samløpet går Åmotveien over elva og her er det en liten parkeringsplass hvor det er fint å sette ut kano/kajakk.

Elva er meget spennende å padle bla fordi elva svinger mye, vegetasjonen langs kantene er tett på og fordi det innimellom kommer noen små strykk som får opp pulsen litt. Den beste perioden for å padle er våren når vannstanden er høy og laksefiskerne få. Padlet elva selv i mai måned og opplevde kun å bære forbi dammen på Grøtte. Forøvrig er partiet etter Grøtte det vanskeligste partiet på hele turen, med flere små strykk. Anbefaler spruttrekk hvis man padler kajakk. Turen fra Åmotveien til Lierbyen tar i overkant av 2 timer.

Turen fra Lierbyen til Gilhusodden går i roligere farvann og passer perfekt for en barnefamilie som vil på en spennende bynær padletur. Denne turen tar 1,5-2 timer hvor man passerer under både E18 og jernbanen. Framme på Gilhusodden kan man velge å fortsette turen på Drammensfjorden. Mulig å låne kano/kajakk på Bua Lier.

Hørtekollen

Hørtekollen (452 moh) ligger i Sylling og byr på spektakulær utsikt over hele Lierdalen

Start turen fra parkeringen i Fagerliåsen. Herfra går det blåmerket sti hele veien til toppen. Turen starter bratt og man får fort opp pulsen, men etter en hard første kilometer flater det ut. På utsiktspunktet kan man kjenne på suget i magen, da det er over 300 høydemeter nesten loddrett ned.

Hvem passer turen for?

Barnefamilier  0-4: 2 (Bratt for de minste)

Andre turer i nærheten:

Asdøljuvet og Storsteinsfjell

Undersrud - Storsteinsfjell

Storsteinsfjell (540 moh) ligger på vestsiden av Lierdalen og byr på fantastisk utsikt. Utsiktspunktet kan nåes fra en rekke steder både sommer og vinter.

Vårt turforslag starter fra Undersrud parkering. Herfra tar det av en blåmerket sti til høyre ca 100 meter bortover skogsbilveien. Stien/veien kan enkelte steder være litt vanskelig å finne, så anbefaler å følge godt med på kartet på denne turen.  Etter å ha passert Eriksrudstjern kommer et spennende parti langs Askfjellet. Ved Nedre Svartjern starter en av turens høydepunkt når stien går bratt opp til venstre og svinger seg oppover i fjellet. Etter stigningen kommer man til Øvre Svartjern og videre til Storsteinsfjellsvarden. Følg stien videre til Storsteinsfjellsutsikten hvor man må tas seg tid til en god pause for å nyte utsikten. Tilbake følger du stien forbi Steinkjerringa og tar til venstre slik at du etterhvert kommer på grusveien ned mot Undersrud. En flott rundtur som virkelig anbefales, men de aller minste bør ha gått litt før, da det kan bli litt langt.

Barnefamilier  0-4: 2

Barnefamilier 11-16: 6

Glasåsen via Kraftkollen

Glasåsen (456 moh) ligger i Vestmarka ovenfor Tranby og byr på fantastisk utsikt utover Lier og Drammen.

Start turen fra parkeringsplassen på Kraft og følg skiløypa bratt oppover. Når det flater ut etter ca 300 meter tar du av på stien som går bratt opp til venstre. Følg denne opp til Kraftkollen (481 moh). Videre i småkupert terreng. Hold til venstre i et par stikryss. Kommer etterhvert inn i et hogsfelt under høyspentlinja og følger blåmerket sti mot Glasåsen. Mulighet her for å utvide turen ved å gå f.eks til Asdøltjern. Framme på Glasåsen er det et loddrett stup rett ned og flott utsikt. Tar ca. 40 min å gå fra Kraft i rolig tempo.

NB! Tilbake fulgte vi blåmerket sti bratt videre ned til treningsbanen ved Kraft gård slik det er beskrevet bla på Ut.no. Men ved gården traff vi en hyggelig mann som kunne fortelle at det nå blir forbudt å passere forbi travbanen pga noen episoder hvor hestene har blitt skremt av turgåere. Derfor må man isteden, etter at man har passert det bratteste partiet og kommet ned til bekken mellom Glasåsen og Kraftkollen, ta av på stien som går til venstre her retning Kraftkollen. Kommer etterhvert tilbake til stien du startet på nedunder Kraftkollen.

Barnefamilier  0-4: 3

Barnefamilier 5-10: 5

Barnefamilier 11-16: 4

Området rundt Eiksetra

Eiksetra er et godt utgangspunkt for flotte turer både sommer som vinter. Helårs bilvei inn fra Egge. Fra Eiksetra kan vi anbefale flotte turmål som Vrangen, Lelangen, Garsjø rundt, Vakkertjern eller Tverråsen/Goliaten. Mer info om Eiksetra her: https://ut.no/hytte/10678/eiksetra

Et annet flott alternativ for familier i samme området er å leie DNT hytta Garsjøkoia. Garskjøkoia har totalt 6 sengeplasser og det hører også en robåt til hytta. Ved leie av Garskjøkoia får du hele hytta for deg selv.  Mer info på: https://ut.no/hytte/101225/garsjkoia

Asdøljuvet

Asdøljuvet ligger på østsiden av Lierdalen, ca 2 km før Sylling, og er en av Liers mest spennende turmuligheter. Litt parkeringsutfordringer langs fylkesvei 285 etter et ras i 2016, men parkeringsmuligheter ved Østengaveien. Turen er blåmerket og følger elva Asdøla nesten hele veien. Ved høy vannføring kan derfor turen være utfordrende (umulig) og du må regne med å bli vått på beina. Juvet smaler hvor høyere opp du kommer og etter en bratt bakke kommer du til turens luftigste parti; Høgfoss. Her er det flotte fotomuligheter. Etter Høgfoss går stien enkelte steder i elva. Gode sko anbefales. Når du kommer til skogsbilveien ta til venstre over brua og følg veien til Asdøltjern. Ned igjen anbefales det å følge skogsbilveien tilbake til brua over Asdøla. Her går det en blåmerket sti via Askenbergsetra tilbake til start.