Krossbu- Fannaråken-Skogadalsbøen

Skogadalsbøen

Jotunheimen på sitt beste!

Sommeren 2018 fikk vi endelig mulighet til å gå en tur til to hytter vi hadde ønsket å besøke lenge. Nemlig Fannaråkhytta og Skogadalsbøen. Fannaråkhytta er Norges høyest beliggende turisthytte (2068 m), mens idylliske Skogadalsbøen må være en av de vakreste DNT hyttene i landet.

Turen startet med en overnatting på DNT hytta Krossbu som ligger rett ved Sognefjellsveien. Både parkering og evt. fine teltplasser rett ved hytta. Husk å booke breføring på hytta kvelden før turen.

Dag 1: Krossbu-Fannaråken

Dag en startet med lett regnvær og dårlig sikt. For å være sikker på å treffe riktig sti valgte vi å følge riksveien bort til Sognefjellshytta, før vi tok den T-merkede stien derfra. Lettgått terreng, men tar tid rundt Prestesteinsvatnet, så beregn god tid (ca 3 timer) for å nå den daglige føringen over Fannaråkbreen uten å stresse. Spennende tur over breen for barna. Etter at man har gått av breen følger man stien bort til stidele Skogadalsbøen/Fannråkhytta. Herfra stiger det bratt oppover og beina får kjørt seg. Husk å fylle vannflasker ved markert bekk. Vil også anbefale å ha med noe godt å drikke i sekken. Det var utsolgt for drikke på Fannaråkhytta når vi var der (hør evt. på Krossbu dagen før om de vet noe om beholdningen).

Totalt ca 9 km. Vi brukte 6,5 time på hele turen inkludert pauser.

Se også turbeskrivelsen til ut.no

Dag 2: Fannaråken - Skogadalsbøen

Våknet til strålende vær og utrolig utsikt på Fannaråken. Etter en god frokost bar det nedover.  Bratt og spennende forbi Fannaråkfossen, før det stiger litt opp mot Keisarpasset. Passerer Gjertvatnet hvor de tøffe kan få seg en kald dukkert. Nå åpner Gjertvassdalen seg med utsikt mot bla Skagastølstindane. I dette området tok vi lunsj. Terrenget blir mer og mer frodig. Faller ned dalen mot Storebrui hvor det er utrolig vakkert. Går så over brua og sørover/nedover i Utladalen. Småkupert og veldig frodig fram til idylliske Skogadalsbøen. Totalt 10,5 km med total lykke denne dagen. Vi koste oss på tur i 5,5 time.

Framme på Skogadalsbøen er det obligatorisk med et besøk i badekulpen som ligger på oversiden av hytta. Med det flotte været ble det mange bad på oss!

Gjertvassdalen

Badekulpen på Skogadalsbøen

Skogadalsbøen

Dag 3: Skogadalsbøen - Krossbu

Dag tre hadde vi også strålende vær og etter en siste dukkert i badekulpen gikk turen tilbake nordover til Storebrui. Over brua og oppover Vetle Utladalen i vakkert landskap. Lettgått terreng, men enkelte myrområder. Heldigvis er det lagd gangbaner flere steder. Jevn stigning oppover i dalen gjør at man kjenner det i beina etterhvert. Ved Falkeberget tok vi av stien for lunsj, bading og fisking i Utledalsjønne. 3 fine fjellørreter ble med hjem.  Lettgått terreng det siste stykket til Krossbu.

Totalt ca 14,5 km denne dagen. Med god tid på Utledalstjønne var vi på tur i 10,5 time denne dagen.

En sliten, men lykkelig gjeng kunne sette kursen tilbake til Drammen. Dette er en tur vi virkelig anbefaler!