Storåselva

Villmark og stillhet venter

Sommeren 2021 var vi på guttetur i Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark. Nasjonalparken er Norges 4. største og med nesten ingen hytter eller stier, er det virkelig et område hvor man kan finne stillhet og ro. Vi var på tur i fem dager uten å treffe et eneste menneske! Det er mulig å startet turen i Blåfjella-Skjækerfjella fra flere forskjellige steder. Vi valgte å ta av E6 ved Snåsa og følge Rv. 763 og 7006 via Skromo til parkeringen ved Storåskammen/Kråkselmyrfossan.

Dag 1: Kråkselmyrfossan - Seisjøen

Fra parkeringen ved Kråkselmyrfossan skulle det ifølge Statsskog gå en sti inn til deres hytter ved Seisjøen; Seisjøen skogsstue og Seisjøen jaktstue. Denne stien var det skiltet til ved parkeringen, men dessverre forsvant den fort. Derfor ble det en ganske tung tur i mye myr langs nordsiden av Storåselva inn til Seisjøen. Anbefaler og isteden følge stien på sørsiden av elva. Brukte litt over 2 timer ned til vannet og la oss til ved vika like sør for Seisjøen jaktstue. Mye vegetasjon i dette området. Ble smått med fiske, da det regnet og var sent, men fikk noen fisk i vika dagen etter. Vi fisket også i Seisjøen på veien tilbake og fikk noen fisk, men bare smått begge dager. Seisjøen ble derfor aldri noen favoritt.

Seisjøen

Seisjøen skogsstue

Flott ørrett tatt i vann 597

Dag 2: Seisjøen - Vann 597

Vi hadde ikke lagt noen detaljert plan for denne turen, da vi visste at det var nok av vann i området. En drøm var uansett å nå Akselvannene, da vi hadde lest at det skulle være bra fiske her. Samtidig var fokus mest på kos og mye fiske, så vi ønsket ikke for lange dagsetapper. Vi prikket oss ut vann 597 som ligger nord-vest for Seisjøen. Var det ikke bra her, var det flere vann videre vestover. Etter en litt myrete start, gikk det raskt oppover og snart kom vi over tregrensen hvor vi kunne gå mer på berget. Etter lunsj nådde vi vann 597 i strålende solskinn etter en tur på kun ca 3,5 time. Vi var klar over at drømmen om Akselvannene ville bli vanskelig hvis vi la oss til her, men når den ene sønnen fikk en ørret på ca 750 g på andre kast, ble avgjørelsene om å slå opp teltet enkelt. Vi fant en flott plass på en høyde med litt vind mot insektene. Resten av dagen på vann 597 ble en drøm med sol, bading, fisking og mye kos. Livet på tur var herlig!

Ved vann 597

Dag 3: Vann 597 - Gierkerejaevrie

Dag tre var målet å komme så nærme Akselvannene som mulig, selvom vi nå var klar over at det trolig ville være alt for langt for denne turen. Etter litt kikking på kartet plukket vi ut Gierkerejaevrie som mål. Gikk rett vestover i lettgått terreng ned til vannet Gaasejaevrie. Fortsatte videre vestover forbi vann 589 hvor det var litt fisk. Fortsatt opp igjennom dalen mellom Nordre og Søre Gauptjønnsaksla hvor landskapet åpnet seg mer opp, før vi falt ned mot Gierkerejaevrie. Var på tur i ca 5 timer denne dagen. Fant en fin teltplass i sørenden av vannet, etter at vi først forstyrret noen jordveps og måtte bytte plass. Valget om å overnatte her skulle vise seg å være smart, da vannet bød på mye sprek fisk.

Gierkerejaevrie

Utsikt mot vann 589

Noe av fisken tatt i Gierkerejaevrie

Middag lages ved Gierkerejaevrie

Dag 4: Gierkerejaevrie - Vann 656

Dag fire var vi dessverre nødt til å vende snuten hjemover. Helst ville vi være flere dager i dette flotte landskapet, men det var en EM finale dagen etterpå som vi ønsket å se. Derfor gikk vi først sørover og fisket oss forbi Narrajaevrie, hvor det var bra med sprek fisk av samme størrelse som vi hadde fått i Gierkerejaevrie. Vendte så vestover og gikk på sørsiden av toppen til fjellet Søre Gauptjønnaksla. Forbi vann 792, hvor vi også traff på en rein, før vi fulgte bekken nedover og forbi vann 695, før vi gikk bratt ned til vann 656. Fant en flott teltplass i nordenden av vannet. Dessverre skulle mye regn og vind gjøre at det ble mye teltliv her, men vi fikk ihvertfall sjekket at det er fisk i vann 656.

Ved Narrajaevrie

På vei over Søre Gauptjønnaksla. Ved vann 792

Vann 656

Med Seisjøen i sikte siste dag på tur

Dag 5: Vann 656 - Kråkselmyrfossan

Siste dagen gikk vi i flott natur ned på vestsiden av  Søre Gauptjønnaksla med kurs rett mot Seisjøen.
Passerte på sørsiden av Seisjøen og tok en liten lunsj og fiskepause ikke langt fra Seisjøen Skogsstue. Fortsatte så på stien som går på sørsiden av Storåselva. Denne er enkelte steder litt vanskelig å finne, men terrenget er uansett stort sett lettgått på sørsiden av elva. Valgte å vade over elva slik at vi kom rett på bilen ved Kråkselmyrfossan. Mulig å gå lengre på sørsiden og over en bro, før man returnerer til parkeringen.

For oss var nå en flott tur over. Ønsker du en tur med villmarksfølelse i lettgått terreng er en tur i Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark virkelig å anbefale!