Kongsberg

Rundtur Raje-Sveinsbu-Breiset

Flott skitur i vakkert landskap

Sveinsbufjellet ligger sør for Kongsberg på grensen mellom Buskerud og Telemark, og er et flott turområdet både sommer og vinter. Her kommer et forslag til en skitur med utgangspunkt på Raje.

Kjør fra Skollenborg igjennom Heistadmoen militærleir og videre retning Raje (bomvei). Parker ved Ravalsjø. Herfra går det skiløyper mot Skrimfjella, rundt Ravalsjø eller mot Sveinsbu.

Rundturen over Sveinbufjell er like flott begge veier, men er du ikke glad i alt for bratte nedoverbakker er det best å gå opp til Sveinsbu først. Løypa er tydelig merket og svinger seg flott oppover skogen, helt fram til den flater litt ut vest for DNTs hytte Sveinsbu.  Herfra stiger det opp mot Sveinsbuvarden. Anbefaler en kort avstikker opp på toppen for å skrive seg inn i boka. Du har nå gått ca 4 km. Merk at partiet opp til Sveinsbu er det vanskeligste partiet for løypekjørerne og blir derfor kjørt minst.  Anbefaler å følge med på skisporet.no.

Partiet mellom Sveinsbuvarden og Breiset er etter vår mening det flotteste på hele turen og byr på småkuperte løyper i vakkert terreng. Flere steder å ta pause underveis. Vi tok lunsj på en liten topp før løypa sklir ned på Neråsvatnet. Videre forbi Springkåttjønna til utsikten "perleporten". Herfra er det stort sett nedover helt ned til Breiset i flotte maskinkjørte løyper. Det er ca 6 km mellom Sveinbuvarden og Breiset.
Ta den korteste løypa (høyre) når du kommer til et kryss overfor Breiset og følg skiløypa nedover forbi flere hytter. Nede på "flata" tar du til venstre før den store røde Breisethytta, og følger løypa sør-østover mot Monsvannet. Litt dårlig skilting i dette området, men ikke mange løyper å velge mellom. Løypa gikk tidligere over vannet, men svinger seg nå fint rundt på sørsiden av vannet og holder høyden, før du suser ned mot Holmvannet. Løypa går på nordsiden av Holmvannet, før den følger Arebuvannet ned til du møter på skiløypa rundt Ravalsjø. Ta til venstre og gå tilbake til bilen ved Ravalsjø parkeringen.

En flott rundtur på ca 19 km er over. Hvis du synes dette høres langt ut, så legg gjerne inn en overnatting på DNT Kongsbergs hytte Sveinsbu.

Hvem passer turen for?

Barnefamilier  0-4: 2 (går fint med pulk)

Barnefamilier 5-10: 3 (litt langt for de yngste)

Barnefamilier 11-16: 5 (spennende med rundtur og bra med nedoverbakker uansett hvilken retning man går)

Styggemann

Flott topptur med fantastisk utsikt

Styggemann (872 moh) ligger på Skrimfjella sør for Kongsberg og er en flott topptur for hele familien både sommer og vinter.

Vårt forslag er å kjøre fra Skollenborg igjennom Heidstadmoen militærleir og videre opp mot Sagvoldkroken. Ta inn på Laurveien (bomvei) og parker ved Kroksbekksletta som ligger vest for Lille Laurvannet. Herfra starter det en blåmerket sti som du kan følge via Hoensetra hele veien opp. Pass på at du tar av mot toppen (øst/venstre) når stien deler seg. Ca 6 km en vei til toppen, hvor du kan nyte en fantastisk utsikt.

Første gangen vi var på Styggemann var barna ganske små og vi overnattet i telt ved Korstjernet. Fint vann, men dessverre ganske grunt de aller fleste steder, og vanskelig å finne gode badeplasser. Mulighet for å følge Sigvartstigen via Rønsetra tilbake til bilen. Se beskrivelse av denne ruten på ut.no

Et annet bra startsted når du ønsker å gå til Styggemann er Ivarsbu som ligger ved Stølevann på Omholt. Gå da gjerne via turistforeningshytta Sørmyrseter og overnatt her, før dere tar toppturen dagen etterpå. Vi har gjort dette på vinterstid hvor vi gikk opp skiløypa på vestsiden og ned på østsiden. Et flott turområde både sommer og vinter.

Barnefamilier  0-4: 2

Barnefamilier 5-10: 5

Barnefamilier 11-16: 6

Sveinsbufjellet

Familievennlig fjellområde

Sveinsbufjellet ligger sør for Kongsberg på grensen mellom Buskerud og Telemark. Fjellområdet byr på lettgått terreng med flere småvann og er et flott turområdet for barnefamilier. Vår turbeskrivelse går til DNT hytta Sveinsbu og Sveinsbuvarden (746 moh).

Kjør fra Skollenborg igjennom Heistadmoen militærleir og videre retning Raje (bomvei). Parker ved Ravalsjø. Herfra går det en blåmerket sti nord-vest i småkupert terreng. Bratt opp fra Store Mjøvannet. Passer fint med en pause hvor stien krysser bekken etter det bratteste partiet. Jevn stigning herfra. Etterhvert går stien over på svalberg. Pass på at stien deler seg. Det enkleste er å fortsette å følge blåmerket sti til turistforeningshytta Sveinsbu (bildet). Herfra fortsetter stien til Sveinsbuvarden . Fantastisk utsikt i alle retninger fra toppen i klarvær. Flere fine fiskevann i området og mulighet til å fortsette turen vestover retning Breiset, eller nordover retning Kolsjø (fra hytta). Turistforeningshytta er forøvrig låst med standard DNT nøkkel og er verdt en overnatting eller to. Vi har overnattet her mange ganger både vinter og sommer og alltid vært fornøyde. Turen til toppen tar ca. 2 timer.

Barnefamilier  0-4: 3

Barnefamilier 5-10: 6

Barnefamilier 11-16: 6

Eriksbu til Sigridsbu

Familievennlig tur på Blefjell

Turen mellom Eriksbu og Sigridsbu har vi gått to ganger og den kan sterkt anbefales. Den eneste utfordringen er logistikken hvis du kommer med bil.

Turen passer fint som en helgetur og du kan starte både på Eriksbu eller Sigridsbu, da det uansett er ca 2 timers gange første dagen. Vi har på våre turer valgt å starte på Eriksbu og vil anbefale dette, da du får en hard, men flott følelse av å gå inn i høyfjellet fra Eriksbu på dag to. Turen fra Eriksbu starter bratt over Uverudfjell. Småkupert før det faller ned i dalen Flottin og du går over elva Raustbuå. Ny ganske lang og bratt stigning opp til Brørsteinane. Småkupert før du faller ned i dalsøkket ved Svartkulp. Herfra jevn stigning/småkupert fram til Bletjønnan, hvor det er mulighet for å gå opp til Bletoppen. Ned Bledalen og ta av sørover fram til Sigridsbu. Turen er ca 10 km. Når vi gikk turen med barna var de 12, 10 og 7 år. Vi brukte ca 6 timer inkludert en tur opp på Bletoppen. Retur til bilen samme vei siste dagen.

Barnefamilier  0-4: 3 (fint med bæremeis)

Barnefamilier 5-10: 4

Barnefamilier 11-16: 5

Raje-Sørmyrseter-Solum

Sommerseter

Tekst kommer, men du kan lese om Sommerseter på ut.no: https://ut.no/hytte/10666/sommerseter

Skrimfjellet og Ivarsbu

Flott turområde året rundt

Skrimfjellet kalles for Norges minste fjellområde og er et flott turområdet både sommer og vinter. En fint starsted for å utforske Skrimfjellet er Ivarsbu som ligger ved Stølevann på Omholt.

Bjørndalsrunden

Flott dagstur både sommer og vinter

Skrimtoppen

Topptur med flott utsikt

Skrimtoppen (746 moh) ligger på Skrimfjella sør for Kongsberg. Kjør fra Skollenborg igjennom Heidstadmoen militærleir og videre retning Raje (bomvei). Parker ved Ravalsjø.