Rondane Nord til Sør

Klassiker for hele familien

Rondane fra nord til sør er en klassiker i et av Norges flotteste fjellområder. Hvis du velger å overnatte på fjellhyttene underveis blir sekken lettere og det blir en tur som hele familien kan klare, men barna bør ha gått en del tidligere da det er ganske lange dagsetapper.

Sommeren 2019 gikk vi Rondane Nord til Sør med start på Hjerkinn og slutt på Rondvassbu. På forhånd hadde vi sett mye på hvordan vi skulle få logistikken til å gå opp. Valget falt på å kjøre til Hjerkinn og overnatte på Hageseter. Mens familien satt opp lavoen, kjørte far tilbake til Otta og parkerte bilen her. For så å ta toget tilbake til Hjerkinn. Selvfølgelig mulighet for å ta toget til Hjerkinn og droppe bilen. Fra Hjerkinn går det en fin blåmerket sti som passerer Hageseter Campingen (3,1 km). Vår erfaring med Hageseter var forøvrig veldig god service og god mat.

Siden turen starter på Dovre er det mulighet for å kombinere denne turen med et besøke på DNT hytta Snøheim, hvor du kan oppleve moskussafari og topptur til Snøhetta (2286 moh).

Snøheim

Hageseter

Dag 1: Hageseter - Grimsdalshytta

Turen starter snilt med en lang slak stigning opp Gautådalen. Før du fortsetter i åpent og lettgått terreng nesten hele veien til Grimsdalshytta. En par litt harde kneiker like før målet når stien faller ned mot elva Tverråe. Totalt ca 18 km. Beregn ca 6 timer inkludert pauser. Flotte overnattingsmuligheter på Grimsdalshytta, men siden vi bar med oss lavo på denne turen valgte vi å sove på "campingen" ved elva Grimse. Her er det toalettmuligheter, men ellers ingen ting.

Grimsdalshytta

Grimsdalshytta i sikte

Broa over Grimse ved Grimsdalshytta

Dag 2: Grimsdalshytta - Dørålseter

Dag to er tung. Fra Grimsdalshytta stiger det jevnt. Det er ikke så veldig bratt, men det er mange km over høydedraget Gravhøe. Så faller det bratt ned i Haverdalen og alle som har gått litt vet at det ofte er like tungt å gå nedover. Derfor tok vi pause og lunsj ved eleven Haverdalsåen i bunnen av dalen. Etterpå stiger det nemlig bratt opp gjennom Dørålsglupen, en trang kløft som kalles "porten til Rondane". Spennende område for barna, men gå forsiktig da mye løse steiner. Vel igjennom kløfta åpner Rondane seg og det faller ned mot Dørålseter.  Totalt ca 18 km denne dagen også. På Dørålseter valgte vi å bo på Øvre Dørålseter og var meget fornøyde med oppholdet her. De har bla en flott terrasse med utsikt over Rondanemassivet.

Dørålsglupen

Dag 3: Dørålseter - Rondvassbu

Tradisjonelt går klassikeren nord til sør videre igjennom Langglupdalen til Bjørnhollia. Et besøk på Bjørnhollia anbefales på det varmeste, men siden vi alt hadde vært på Bjørnhollia tidligere, hadde vi planlagt å overnatte i Langglupdalen. For så å gå til Rondvassbu over Rondslottet. Tunge sekker og bein gjorde at vi droppet denne planen og gikk isteden rett til Rondvassbu. Lettgått terreng fram til Rondvatnet hvor man enten kan gå rundt eller ta båten M/S Rondejenta. Vi valgte en fin båttur til Rondvassbu. Rondvassbu har vi besøkt før og vært meget fornøyde, men dessverre skulle det vise seg at alt for mange ønsket å være her disse dagene. Kaos med mennesker og telt over alt. Vær derfor forberedt på at Rondvassbu er en av de mest populære DNT hyttene i landet og plasser må bookes tidlig. Vi valgte å overnatte i lavoen.

Rondvatnet

Dag 4: Rondvassbu- Rondeslottet - Otta

Planen var å bli en ekstra natt på Rondvassbu, men pga mye folk stod vi isteden tidlig opp på dag fire for å bestige Rondeslottet. Dette er en ganske krevende tur og burde ikke gåes av barn uten en del topptur erfaring. Rute er både lang, går i mye ur og enkelte steder er det bratt/utsatt. Spesielt utsatt i dårlig vær. Underveis til Rondeslottet passerer man Vinjeronden (2044 moh). Se DNT beskrivelse av turen her. Etter en flott tur i fantastisk vær, returnerte vi raskt for å nå bussen fra Spranget. På Rondvassbu leide vi sykler slik at turen på grusveien til Spranget gikk raskt. NB! Ikke bare enkelt å sykle med storsekk. Fra Spranget er det 35 min med buss til Otta. Bussen korresponderer med toget. For oss sto bilen klar for å føre oss hjem. En flott tur var over!

Toppen av Rondeslottet (2178 moh)

Utsikten mot Rondeslottet

Rondeslottet

På vei ned fra Rondeslottet (2178 moh) til Vinjeronden (2044 moh)