Fjordruta

Rovangen - Storfiskhytta

Fjordruta er en over 150 km lang tur mellom 13 ulike turisthytter på Nordmøre, med start utenfor Kristiansund. Det er flere muligher for å ta bare deler av Fjordruta, men logistikkmessig ikke så enkelt å finne gode trekanter. Høstferien 2023 hadde vi funnet fram til en trekant mellom Valsøyfjorden, Tverrlihytta og Hardbakkhytta.  Dessverre var ikke været med oss, da det var meldt mye snø og vind i området. Men litt lengre nord var værvarslet bedre, dermed ble det en tur til Rovangen og Storfiskhytta isteden.

Dag 1: Tverrbotnsetra - Rovangen

Etter å ha plukket opp to av gutta i Trondheim ankom vi Tverrbotnsetra sent på ettermiddagen. Derfor passet det fint at turen fra Tverrbotnsetra til Rovangen er på under en time. Rovangen ligger vakkert til ved Rostolvatnet. Selve hytta består av hovedhytta og et anneks, hvor det er tillatt med hund. Dette passet oss bra, da vi hadde med oss den irsk setteren vår, Bruno. Gutta testet vannet og fikk noen ørreter som vi spiste til frokost dagen etter.

Rovangen

Utsikten fra Mannen mot Rostolen

Dag 2: Rovangen - Storfiskehytta

Dag to våknet vi til bedre vær enn fryktet og etter en god frokost satte vi kursen mot Storfiskhytta. Turen går først rundt Pikfjellet, før du følger en flott rygg retning Strumpfjellet. Luftlig og fint, før du går inn i skaret med Strumptjønnin. Her fikk gutta flere fisk og vi tok lunsj. Terrenget åpner seg så opp ned mot Skardvatnet. Runder vannet, før du fortsetter i stigende terreng opp mot Blomlivatnet. Her fikk vi kraftig vind og regn, noe som gjorde sitt til at avslutningen ble ganske tung.

ut.no oppgis turen mellom Rovangen og Storfiskhytta til å være 10,2 km. Vi målte den til å være ca 14 km og bruke rundt 5 timer på en relativt slitsom tur.

Storfiskehytta er en stor fin hytte med 12 sengeplasser og et eget soverom hvor du kan ha med hund. Vi hadde planlagt å fiske litt på kvelden, men mye vind samt slitende kropper, gjorde at det bare ble noen få resultatløse kast i det nærmeste vannet denne gangen.

Storfiskhytta

Skardvatnet

Kryssing av Tverrelva

Dag 3: Storfiskehytta - Rovangen

Dag tre returnerte vi tilbake til Rovangen. Været var veldig skiftende denne dagen, fra strålende sol til tett snøfokk. Over Strumpfjellet ble det såpass ille at vi måtte søke ly under noen store steinblokker.

To av oss bestemte oss for å ta gamlestien over Pikfjellet. Flott utsikt på toppen, men kraftig vind med snøfokk gjorde det til en sur opplevelse.

Avsluttet kvelden med en runde rundt Rostolvatnet og fikk noe flere ørreter.

Været skifter fort i fjellet!

Bruno❤️

Annekset bak hovedhytta hvor det er tillatt med hund

Bruno pakket inn, mens vi spiser lunsj og venter på bedring i været over Strumpfjellet.

Dag 4: Rovangen - Tverrbotnsetra

Dag tre returnerte vi tilbake til bilen på Tverrbotnsetra.  Holdt bra tempo og brukte kun ca 30 min ned. Fikk skremt opp en elg på veien, som Bruno klokelig holdt seg unna. En flott tur i et variert og vakkert landskap var over for denne gangen. Vi kommer garantert tilbake for å gå mer av Fjordruta.