Fondsbu-Olavsbu-Leirvassbu

Med kollektiv transport til fjells

M/B Bitihorn fra Bygdin til Eidsbugarden/Fondsbu

Turbeskrivelse

I Norge er det flere steder enkelt å komme seg til fjells uten bil. Sommeren 2019 brukte vi Valdresekspressen for å komme oss til Jotunheimen.

Dag 1: Sandvika - Snøholtsvatnet

Transport til Bygdin med Valdresekspressen. Den kjører daglig hele året. Ruter finner du her

Vi tok en buss som gikk kl. 08.57 fra Sandvika. Videre med M/B Bitihorn kl. 1330. Da var vi framme ca kl. 1515 på Eidsbugarden/Fondsbu. Flere flotte dagsturer fra Eidsbugarden, så har man tid anbefales det en overnatting her. Vi gikk isteden videre til fots på DNT stien mot Olavsbu. Den starter med en ganske lang stigning opp Mjølkedalen til østsiden av Store Mjølkedalsvatnet. Her tok vi en pause og fikk se en reinsdyrflokk. Etter vannet går stien på vestsiden av Høgbrøthøgde. Ta til høyre i stidelet og fortsett til nytt stidelet hvor man har utsikt utover Snøholsvatnet.

Her satt vi opp teltet vårt i nord-vestenden av Snøholsvatnet. Ved vann "1487". Totalt ca 7,5 km å gå denne dagen.

Snøholsvatnet

Dag 2: Snøholtsvatnet – Olavsbu.

Neste dag sov vi lenge og koste oss med skikkelig baconfrokost, før vi satte kursen mot Olavsbu. Litt stigning og småkuppert de første kilometrene, før det flater ut det siste stykket mot Olavsbu. En enkel etappe på ca 6 km. Etter innlosjering på hytta, ble det en topptur opp Mjølkedalstinden, men mye is og snø på et litt utsatt punkt på ca 1850 meter, gjorde at vi ikke nødde toppen. Kos sammen med nye bekjente på hytta utover kvelden.

Olavsbu

Kyrkja

Norsk sommer!

Dag 3: Olavsbu – Leirvassbu.

Turen mellom Olavsbu og Leirvassbu starter med lett stigning opp over Rauddalsbandet, før det går slakt nedover mot stidelet ved Langvatnet. Herfra nordvest forbi Nedre og Øvre Høgvalgtjønn og opp til Høgvaglen. Småkuppert terreng det siste stykket fram til Leirvassbu. Totalt er dette en tur på ca 11 km. Mye stein og ur gjorde at vi syntes det var en ganske tung tur. Unte oss derfor en middag på hytta, etter at vi hadde satt opp teltet på vestsiden av Leirvatnet.

Dag 4: Leirvassbu. Dagstur til Kyrkja

Dag 4 hadde vi gledet oss til da vi skulle på topptur til majestetiske Kyrkja. Dessverre var ikke den norske sommeren helt enige med oss, da vi våknet til 15 cm med nysnø. Vi valgte uansett å gjøre et forsøk. Det ble en veldig fin tur, men nok en gang måtte vi gi oss like under toppen pga mye snø og is. Det er ingen skam og snu, men må innrømme at det var litt surt.

På vei opp Kyrkja

Raudbergstulen

Dag 5: Røisheim - Raudbergstulen

Den siste dagen tok vi bussen fra Leirvassbu til Røisheim. Herfra går det en bratt sti, som man kan følge hele veien opp til Raudbergstulen. Her ventet Åssiden KFUK-KFUM speidergruppe på oss. Disse haiket vi med tilbake til Drammen dagen etterpå. En flott tur i Jotunheimen var over for denne gang.