Modum

Finnemarka på langs

Finnemarka på langs kan gjennomføres på mange ulike måter. Sommeren 2020 gikk vi turen slik at vi fikk med oss tre kommune topper, samt Hovlandsfjell.

Dag 1: Djupengrop parkering - Sandtjern
Det vanligste er å gå Finnemarka på langs fra nord til Sør slik at man avslutter i Drammen. Vi valgte en ikke rett nord-sør linje, da vi ønsket å se mest mulig, samt forsøke å gå minst mulig på vei. Starten er snill med ca en time på blåmerket sti forbi Lårvika og inn til Sandtjern. Vi satt opp teltet på odden som stikker ut i sørenden av vannet.

Kvelden ble brukt til å fiske (uten resultat), samt besøke kommunetoppen i Modum, og Finnemarkas høyeste topp, Lauvkollen (703,5 moh).

Dag 2: Sandtjern - Hvalbroktjern

Dag to startet i litt myrete, men lettgått terreng fram til De pene tjerna. Her ble det fiskestopp (med resultat), før vi med litt flaks fant stien ned mot demningen på Store Bumla. Gikk så opp Jacobsstigen og tok sørover (venstre) når vi kom opp, for lunsj på kommunetoppen i Lier; Bumlekollene (632 moh). Bratt og litt småkronglete i starten ned fra Bumblekollene, men når man finner stien går det fint ned til demningen i sørenden av Store Nykjua. Vi forsto nå at dagens opprinnelige mål, Flagervannet, var alt for ambisiøst. Tok derfor et valg om å gå rett opp mot Hvalsbroktjern via vann 596. Bratt og myrete, men fant en flott teltplass på odden i sørenden av Hvalsbroktjern. Hvile med god mat og fiske med dårlig resultat.

Dag 3: Hvalbroktjern - Himmerikstjern

Dag tre var første mål Hovlandsvarden. Valgte å følge stien som går rett vestover fra Himmelrikstjern og ta av denne sørover før Lang-Heggesjø. Stien slutter her ved en hytte. Fulgte derfor terrenget sør-vestover bort til Hovlandsvarden. Videre på den blåmerkede stien til Flagervannet for lunsj og et bad. Herfra faller stien nedover mot Sponevollen, før man kommer på et grusparti forbi Langevann. Stien går så forbi Elgstjerna og ned til Glitre. Nå begynte beina å bli tunge og det var ganske kjedelig å følge grusveien langs Glitre til Damvika. Valgte å ta stien ved Dammen for å få et avbrekk, før et nytt parti på grusvei langs vannet og opp Gampedalen. En sliten gjeng satt opp teltet på vestsiden av Himmerikstjern etter en tur på ca 18 km. Sprøstekt fisk før soveposen.

Dag 4: Himmerikstjern - Åssiden

Etter en god natts søvn våknet vi til synet av en elg som tok morgenbad i Himmerikstjern. Slo ned teltet for siste gang og gikk på vestsiden av vannet og ned på en hoggsvei som vi fulgte et lite stykke. Over bekken og bratt opp på Kuskallmyrene. Fant etterhvert en dårlig sti som vi fulgte hele veien opp til kommunetopp i Drammen; Trettekollen (607 moh). Ned på sørsiden er det fin sti som vi fulgte til kraftlinjene. Derfra gikk vi isteden ned en liten kløft og videre bratt ned mot Auretjern. Fra Auretjern går det en til dels veldig gjengrod sti hele veien ned til grusveien i Svarthamndalen. Fulgte denne sørøstover til Gråbeinmyra hvor vi gikk inn på "skiløypa" retning Løken. Her ble det lunsj, før vi gikk over Måneskinsheia, forbi Tveråstjernet+Goliaten og videre ned til Åssia. Finnemarka på kryss, tvers og langs var over. Vi anbefaler virkelig denne turen, men fin gjerne en annen vei forbi Glitre.

Hvem passer turen for?

Barnefamilier 0-4: 2 (Må evt. gjennomføres med bæremeis)

Barnefamilier 5-10: 3 (litt langt)

Barnefamilier 11-16: 5

Hesteåsfjellet

Hesteåsfjellet ligger nord i Finnemarka med Hovlandsfjell som nærmeste nabo. Vårt turforslag starter på Djupengrop parkering som du kommer til ved å kjøre

Tekst komme

+ Rundtur i fint terreng
Fine vann med gode bademuligheter
Ikke alt for langt (ca 6 km)

- Et stykke å kjøre til startstedet
Myrete enkelte steder
Noe dårlig merking (Norgeskart anbefales)

Svarvestolen

DNT hytta Svarvestolen ligger i Finnemarka, 2 kilometer nordvest for Glitre.

Vi overnattet på hytta i 3 dager når barna var små og var derfor avhengig av å ikke gå så langt. Vi startet derfor å gå fra parkeringen på Engersetra, som du kommer til ved å ta av på Melumveien i Åmot. Følger skogsveien rundt Store og Vesle Vindsjø, før du tar av til venstre mot Borkebu ved Svarttjern. Merket sti videre til Svarvestolen. Svarvestolen har 8 sengeplasser og det må bestilles plass på forhånd, da hytta har egen nøkkel. Denne befinner seg i en nøkkelboks ved inngangsdøra og du får opptitt koden etter reservasjon.

DNTs beskrivelse av hytta: https://ut.no/hytte/10789/svarvestolen

Hvem passer turen for?

Et besøk på Svarvestolen passer for barn i alle aldre.

Selve turen fra Engersetra er enkel da går mye på skogsbilvei og man bruker kun 1-1,5 time.

Svarvestolen kan nåes fra flere kanter. Et fint alternativ for litt eldre barn er å sykle inn på de mange skogsbilveiene i området.

Hvalsknatten

Turen opp fra Tyrifjorden til Hvalsknatten er populær i Vikersundområdet, men her kommer et annet forslag med start på Djupengrop parkering og mye bading underveis.

Tekst kommer

Hvem passer turen for?

Barnefamilier 0-4: 1 (Må evt. gjennomføres med bæremeis)

Barnefamilier 5-10: 3

Barnefamilier 11-16:

Oversikt over turområder og stier i Modum finner du her: https://www.modum.kommune.no/turomraader-og-stier.485445.no.html