Breheimen

Sota Sæter

Firkanten i Breheimen

Flott rundtur med litt eldre barn

Sommeren 2020 besøkte vi for første gang Breheimen. Breheimen ligger nord vest for Jotunheimen og som navnet tilsier ligger det en rekke breer i området.

Vi hadde bestemt oss for å gå firkanten mellom Sota Sæter, Sprongdalshytta, Arentzbu og Nørdstedalseter. Dette er en krevende tur med lange dagsetapper i kuppert terreng. Derfor er det en fordel av barna ha gått en del tidligere, før dere legger ut på denne turen. Startstedet er på Sota Sæter som ligger en times kjøring fra Lom. Bomvei, men gratis parkering rett ved hytta.

Dag 1: Sota Sæter - Sprongdalshytta

Dag en starter med ca en times gange på vei til seterstølen Mysubytta. Her tar stien av mot sørvest og du går inn i Surtbyttdalen. På Surtbyttvannet er det fint med lunsj og fiskestopp. Vi fikk med oss 7 ørreter som vi spiste på Sprongdalshytta. Etter vannet tok vi stien sørover inn i Sprangdalen. Innerst i dalen ruver en arm av Greinbreen og det var også mye snø her sommeren 2020. Bratt og tung stigning på nesten 300 høydemeter, før det flater ut inn mot Sprongdalshytta. Totalt ca 18 km og vi var på tur i 7 timer.

Selve hytta har en fantastisk utsikt mot vest. Sikringshytta ligger rett overfor hovedhytta. Her er det lov med hund. Forøvrig er både Sprongdalshytta og Arentzbu såkalte selvbetjeningshytter, noe som betyr at de har et godt utvalg av mat. Les mer om Sprongdalshytta her

Sprongdalshytta

Breiheimen

Surtbyttvannet

Utsikten fra inngangsdøra på Sprongdalshytta

Dag 2: Sprongdalshytta - Arentzbu

Dag to starter med en bratt stigning opp mot Gluggevardholet. Mye snø og litt småskummelt/fare for ras enkelte steder. Tok oss over en time å komme helt opp. Flater så ut forbi Gluggevatnet. Forøvrig is på alle vannene i dette området når vi gikk turen, så fiskestanga fikk ligge i ro. Faller ned mot Greindalen. Her tok vi lunsj. Flott i Greindalen, men litt vanskelig å komme over elva Greindøla, så måtte vade. Videre ned i vakre og frodige Rausdalen, hvor det også er noen småbekker som må vades eller hoppes. Framme ved Arentzbu er testing av hengebrua obligatorisk, før beina får hvile.
Totalt ca 16 km, som vi brukte 8 timer på.

Gluggevardholet

Rausdalen

Hengebroa ved Arentzbu

Dag 3: Arentzbu - Nørdstedalseter

Etter to ganske tunge dager, hadde det vært fint med en lett start på dag tre, men den gang ei. Etter en halvtimes rolig gange, er det veldig bratt og tungt opp Oksli. På toppen flater det ut østover. Her skal det være flott utsikt mot bla Mørkrisdalen, men vi måtte ta til takke med noen få hull i tåka innimellom. Småkupert fram mot Leirvatnet. Her spiste vi lunsj, før vi gikk løs på et bratt og vanskelig parti på østsiden av vannet. Stiger så opp i Gravdalen, hvor det var mye snø. Passerer Gravdalsvatnet, før det faller bratt ned i Nørdstedalen. Siste stykket til hytta går på grusvei. En sliten gjeng var glad for fantastisk service på den betjente hytta Nørdstedalseter,  etter ca 16 km gange. Vi var på tur i 9 timer denne dagen.

Arentzbu

Leirvatnet

Nørdstedalen

Dag 4: Nørdstedalsseter - Sota Sæter

Siste dagen i firkanten er også den lengste når man går den veien vi gikk. Mellom Nørdstedalseter og Sota sæter er det nemlig hele 24 km. Derfor kom vi oss tidlig avgårde, etter å ha smurte med oss dobbelt opp med matpakker. Dagen starter rolig og småkupert igjennom Nørdstedalen, før det stiger opp mot Illvatnet. Her spiste vi lunsj, siden vi hadde lest at partiet langs vannet var krevende og langt. Det var det, men ikke så ille som vi trodde, mye pga mye snø som gjorde at vi slapp å gå i den verste ura. Etter vannet er det en bra stigning opp på østsiden av Tundradalskyrkja. Målet begynner å nærme seg, men fortsatt ganske tungt over noen fonner og opp på ryggen ved Sottjønnin. Nå faller det nedover og den vakre Mysubyttdalen åpner seg opp. Igjennom skogen og ned på veien før du er framme på Sota sæter. Vi var på tur i ca 10,5 time denne dagen. På Sota sæter satt vi oss i bilen og kjørte hjem med mange gode minner og trøtte kropper.

Firkanten i Breheimen anbefales virkelig, men legg merke til at den totale lengden på hele turen er ca 74 km, så barna må ha erfaring fra tidligere turer. Alternativt må man legge inn hviledager underveis.

Nørdstedalseter

Utsikt tilbake mot Illvatnet

Feirer at Sota sæter er i sikte