Numedal

Solheimstulen-Mårbu-Rauhelleren

Trekanten på Østvidda

Sommeren 2020 gikk vi trekanten på Hardangervidda med start og stopp på Solheimstulen.

Solheimstulen ligger innerst i Jønndalen ved foten av Hardangervidda  og er  en betjent DNT hytte. Det er fint å starte eller avslutte turen med en overnatting på Solheimstulen, men sommeren 2020 var ikke hytta åpen. Vi overnattet derimot på Solheimstulen i 2022 og anbefaler sterkt et besøk.

Turen fra Solheimstulen starter med en jevn stigning i flere kilometer, før det flater ut forbi Sløtjønn og Pyttetjønn. Flott utsikt før du faller ned i Smågådalen. Lett stigende terreng igjen opp mot vakre Søre Holstadtjønne. Stigning opp mot Olavarden, før det er småkupert inn til Mårbu. Totalt er det ca 17 km mellom Solheimstulen og Mårbu. Vi overnattet første natten i telt ca 200 meter vest for DNTs hytte Mårbu.

Mårbu - Rauhelleren

Dagen etterpå våknet vi til skikkelig ruskevær med vind og regn. Derfor ble denne dagen en transportetappe. Fulgte stien oppover Grønntjønndalen og spiste lunsj ved Krossvasshovda. Stien faller så ned mot Festningstjønne/Geitvassdalen hvor det er helårsbru. Her forsøkte vi oss på litt fiske uten hell. Stigning opp Reinsvassdalen før det flater ut det siste stykket inn mot Rauhelleren. Det siste stykket langs Langesjøen kan være litt demotiverende for barn, da man ser i hytta tidlig, mens det ennå er et godt stykke å gå. Framme på Rauhelleren bestemte vi oss for å overnatte på hytta, slik at vi fikk tørket diverse tøy og utstyr, samt fikk et skikkelig måltid. Deilig! Totalt ca 23 km fra Mårbu til Rauhelleren.

Rauhelleren - Solheimstulen

Mellom Rauhelleren og Solheimstulen er det hele 32 km, noe  som gjør at mange legger inn en  ekstra overnatting underveis, f.eks i steinbua Ulvelilægeret som ligger ved vestsiden av Skarvsvannet.  Terrenget er lettgått, så hvis man starter tidlig og har vinden i ryggen, så er det en helt overkommelig tur, men barna burda ha gått en god del tidligere. Vi hadde planlagt en overnatting i telt og fulgte DNTs sti forbi Dagfisktjønne og ned til brua ved Hølen. Etter brua kan det være litt vanskelig å finne riktig sti igjen, men etter et flatt parti er det småkupert over og ned mot Skarvsvannet. Her fulgte vi stien bort til Bakkebu, før vi tok av sørøstover mot Bollatjønne.  Vi teltet helt nede ved vannet, men kraftig vind gjorde at det ikke ble noe bad ved denne anledningen. Dagen etterpå gikk vi langs Bollatjønne, før vi tok av på stien som går nordøstover i vestsiden av Fiskløktjønne. Stien går på vestsiden av Krukenuten, før den faller vakkert ned mot Jønndalen og Solheimstulen. Trekanten på Hardangervidda kan varmt anbefales!

Info om Solheimstulen

Info om Mårbu

Info om Rauhelleren

DNTs turbeskrivelse

Breiset - Lufsjå

Fisketur med valp

Sommeren 2023 var vi for første gang på tur med  valp.
Valget falt på en tur til Lufsjå med start på Breiset.

Med en valp på kun 12 uker (Bruno) hadde vi ikke mulighet til å gå en lang tur, men med utgangspunkt i Breiset er det kun ca 8,5 km inn til den selvbetjente DNT hytta i Sørenden av Lufsjå. Breiset hyttegrend kommer du til ved å kjøre RV40 til Nore og kjøre over brua. Kjør så sørover på vestsiden av Frygnefjorden i ca 2 km til avkjøring mot Juvsgrend. Følg grusvei (bomvei) opp til Breiset hvor det er en liten parkering.

Den delvis merkede stien starter etter brua som går over bekken. Starten er bratt, før det fortsetter i jevnt stigende terreng opp igjennom skogen. Kommer etter hvert over tregrensen med vakker utsikt nordvestover. Her tok vi en liten lunsj. Siden Bruno ikke kunne gå for mange kilometerne av gangen valgte vi å sette han i sekken etter lunsj. Vi hadde på forhånd kjøpt inn en isolert pose til å ha i sekken og testet den ut med Bruno før avreise. Dette fungerte perfekt. Bruno trivdes godt i posen og sa klart ifra både når han ville opp og ned fra posen. Med å bruke storsekken fikk vi også med det vi trengte i bunnen av sekken med Bruno på toppen. Det finnes selvfølgelig mange ulike løsninger, men ikke tenk på å bære valpen i hendene. Det blir veldig tungt i lengden.

Når man kommer over tregrensen går man et stykke langs Stortjønnbekken. Her er det flere flotte badekulper. Etterhvert kommer man til et stidele, hvor stien fortsetter langs bekken, mens en kjerrevei går av bratt til venstre opp mot Breidsethovda. Vi valgte å følge denne, da gutta da også fikk mulighet til å fiske litt i bekken som renner ut i Storetjønnan. Etter bekken gikk vi litt i  friterreng i sørlig retning, før vi kom på stien som går langs Lufsjå. Denne fulgte vi rundt vannet til hytta. På hytta er det et hundebur i sikringshytta. Dette er det mulig å booke på forhånd, men sengene på sikringshytta kan ikke forhåndsbookes. Det var ingen på sikringshytta de to dagene vi var på Lufsjå, så for oss var det helt perfekt. Vi fisket og koste oss med fint vær i to dager og fikk både røye og ørret.  For de mindre barna er det bra med småfisk i Lufsjåloni som ligger til høyre rett nedenfor hytta.

På veien tilbake valgte vi nesten samme vei, men da var det et skikkelig ruskevær, noe som gjorde at Bruno ville være i sekken hele tiden. Da var vi glade vi hadde valgt en løsning som ga han både litt isolasjon og beskyttelse mot været. Til tross for en våt retur, hadde vi en flott tur til Lufsjå, og anbefaler både to- og firbeinte en tur hit.

Info om DNTs hytte Lufsjå

Fiskekort for Tinn siden av Lufsjå kan kjøpes her

Øvre Fjellstul til Daggrø

Familievennlig tur på Vegglifjell

Høstferien 2018 gikk vi en flott tur fra Øvre Fjellstul til Daggrø hytta, og tilbake samme vei.

Turen passer fint som en helgetur og du kan starte både på Daggrø eller Øvre Fjellstul, da det uansett er ca 1 times gange første dagen (2 km) fra parkeringen til hytta.

Øvre Fjellstul ligger i Tinn kommune mellom Blefjell og Rivsfjell. Vi valgte å gå fra parkeringen ved Vorset som du når fra Veggli sentrum. Småkupert og grei tur inn til hytta første kvelden. Øvre Fjellstul er en gammel setter med laftede tømmervegger og flere gamle redskaper, som gir en meget koselig atmosfære.

Turen mellom Øvre Fjellstul og Daggrø starter litt hardt da det er en del myr og etterhvert stigende terreng opp mot Vorsetfjellet. Gutta våre kalte det å gå myr i oppoverbakke.  Flater vakkert ut over Vorsetfjellet, men var sur vind og kaldt for oss, så vi gikk fort over fjellet og vestover forbi Rjupetønn. Stien faller så ned i skog og myrterreng før Austmannsbutjønn hvor vi spiste lunsj. Videre stiger det opp mot Sigridlinuten og Skirvenuten hvor det er fin utsikt, før det er småkupert fram til Daggrø.

Totalt er turen ca 15 km en vei.  Retur til bilen samme vei neste dag.